O Muzeum
Notatki o członkach Rady
NOTKI CZŁONKÓW RADY MUZEUM 2022-2026
NOTKI CZŁONKÓW RADY MUZEUM 2020-2022
W latach 2002 - 2014 pełnił funkcję prezesa Związku Polskich Artystów Plastyków Okręgu Krakowskiego.
Posiada doświadczenie w zakresie rynku pracy i samorządowej administracja publicznej; zarządzania projektami. Prowadzi zajęcia, warsztaty i konferencje, a także publikuje w wydawnictwach lokalnych.
Doświadczenie:
2006/2008 – koordynator części polskiej międzynarodowego projektu Heritage Alive! - „Żywe Dziedzictwo”
2005 r. – trener w programie „AUTOKREACJA” Forum Liderów Biznesu Księcia Walii (IBLF): warsztaty komputerowe dla osób bezrobotnych
2005 r. – trener w Programie Pilotażowym Leader + dla Powiatu Gorlickiego w projekcie pn. „Tworzenie Lokalnej Grupy Działania i Zintegrowanej Strategii Rozwoju Powiatu Gorlickiego”
2004 r. – trener w programie „AUTOKREACJA” Forum Liderów Biznesu Księcia Walii (IBLF): warsztaty komputerowe dla osób bezrobotnych
2003 r. – instruktor w programie Małopolskiego Ośrodka Doradztwa Rolniczego: prowadzenie warsztatów z zakresu zastosowania technik informatycznych w prowadzeniu małej przedsiębiorczości na terenach wiejskich i pozyskiwania środków na ich rozwój;
Działalność społeczna:
współzałożyciel Towarzystwa Opieki nad Zabytkami Powiatu Gorlickiego i Upiększania Miasta Gorlice z Okolicą; prezes w latach 1993-96 i od roku 2007 do dzisiaj (renowacja cmentarzy wojennych i zabytków małej architektury)
przewodniczący Komitetu Upamiętniania Bitwy Gorlickiej w latach 1993-95; kierował przygotowaniami międzynarodowych obchodów 80-tej rocznicy Bitwy Gorlickiej
inicjator powołania Gorlickiego Stowarzyszenia Wspierania Przedsiębiorczości w r. 2001 i jego prezes do chwili obecnej (szereg inicjatyw – m.in. organizacja Gorlickiego Obszaru Przemysłowego, włączonego do Mieleckiej Strefy Gospodarczej)
członek Rady Euroregionu „Tatry” w latach 2000-2002
współzałożyciel i wiceprezes Gorlickiego Stowarzyszenia Pomocy Społecznej „Succurrere” od 2003 do dzisiaj
współzałożyciel i członek Stowarzyszenia „Klub Gorliczan”; organizator I Zjazdu Gorliczan w roku 2001
Od 1980 roku jest pracownikiem Muzeum Okręgowym w Nowym Sączu. W 1990r. zatrudniony został na stanowisku kustosza, a od 1993 r. do chwili obecnej pracuje jako kierownik Działu Współczesnej Sztuki Ludowej i Nieprofesjonalnej. Zajmuje się aktywnie pracą etnograficzną, zarówno jako muzealnik – twórca i opiekun kilku cennych kolekcji, jak również jako etnograf – badacz terenowy.
Jest autorem kilkudziesięciu wystaw muzealnych i tyluż publikacji, przede wszystkim z dziedziny sztuki ludowej i nieprofesjonalnej. Jako autor i kurator tych projektów, prezentował dorobek artystyczny małopolskich twórców w wielu miastach w Polsce i na kilku znaczących wystawach za granicą, m.in. w Belgii na wystawie „ Nikifor – polski malarz naiwny”, zorganizowanej w ramach współpracy Województwa Małopolskiego z Prowincją Antwerpia w 2007r oraz był koordynatorem projektu wielkiej wystawy twórczości Nikifora w Muzeum Narodowym w Kijowie w 2013 r. w ramach programu MKiDN „Promocja kultury polskiej za granicą”, realizowanej pod honorowym patronatem m.in. MKiDN RP, Ministerstwa Kultury Ukrainy oraz Marszałka Małopolski p. Marka Sowy / Muzeum Okręgowe w Nowym Sączu otrzymało wyróżnienie za nominację wystawy do Nagrody Muzealne Wydarzenie Roku na Ukrainie.
Aktualnie jest członkiem Kapituły Nagrody Województwa Małopolskiego im. prof. R. Reinfussa. Zbigniew Wolanin od wielu lat popularyzuje wartości dziedzictwa kulturowego Małopolski i Karpat, prowadząc wykłady, lekcje muzealne i różne inne formy edukacyjne dla dzieci i dorosłych, uczestnicząc często w różnych regionalnych i ogólnopolskich programach radiowych i TV, przekazując inf. o wydarzeniach kulturalnych i udzielając wywiadów na ten temat dla dziennikarzy prasowych. Całe swoje zawodowe życie związany jest z Muzeum Okręgowym w Nowym Sączu.
Od ponad trzydziestu lat kontynuuje budowę i sprawuję opiekę nad dwiema bardzo cennymi kolekcjami sądeckiego muzeum:
kolekcją twórczości Nikifora Krynickiego /największa na świecie /
kolekcją współczesnej rzeźby ludowej Karpat Polskich / największa w Polsce/.
Ponadto stworzył praktycznie od podstaw w sądeckim muzeum kolekcję ludowego malarstwa na szkle z terenu Sądecczyzny / przede wszystkim z Paszyna/, liczącą obecnie ok.300 eksponatów.
Jest autorem i koordynatorem projektu „Współczesna karpacka rzeźba ludowa w kamieniu”, dofinansowanego przez MKiDN jak i przez Województwo Małopolski.
NOTKI CZŁONKÓW RADY MUZEUM 2016-2020
1968-1973 studia historii sztuki na Uniwersytecie Jagiellońskim, tytuł magistra historii sztuki na podstawie pracy pt. „Miasto. Masa. Maszyna. Mit cywilizacji technicznej a polska sztuka okresu międzywojennego” – promotor prof. dr hab. Mieczysław Porębski. W r. 1981 otrzymał stopień doktora na Uniwersytecie Jagiellońskim za rozprawę pt. „Groteska w sztuce polskiej XX wieku” (promotorem był również prof. Mieczysław Porębski) oraz w r. 1993 doktora habilitowanego w zakresie historii sztuki nowoczesnej na podstawie rozprawy „Malarstwo Europy środkowej 1900-1914. Tendencje modernistyczne i wczesnoawangardowe”, Kraków 1992.
W roku akademickim 1975/76 studia i stypendium w Centre Européen Univesitaire Nancy II.
W latach 1988-1989 Stypendium Fundacji im. Alexandra Humboldta w Zentralinstitut für Kunstgeschichte w Monachium.
Pracownik naukowo-dydaktyczny w Instytucie Historii Sztuki UJ:
1973- 1982– asystent
1982-1993 - adiunkt
1993-2002 - adiunkt habilitowany
od 2002 - profesor nadzwyczajny UJ
1992-1996 - wice-dyrektor ds. dydaktycznych Instytutu Historii Sztuki UJ
1996-1999 - dyrektor Instytutu Historii Sztuki UJ
od 1995 - - kierownik Zakładu Historii Sztuki Nowoczesnej.
2007 – 22 listopada tytuł profesora
Bierze udział we współpracy międzynarodowej kadry dydaktycznej: w latach 1996-1999 kierował problemem PL-11 pt.: Sztuka Europy środkowej w XIX i XX wieku w ramach edukacyjnego Środkowoeuropejskiego Programu Wymiany Uniwersyteckiej CEEPUS (Instytuty Historii Sztuki Uniwersytetów w Krakowie, w Wiedniu, w Bratysławie i w Budapeszcie). W listopadzie roku 2001 wykładał historię sztuki nowoczesnej na stanowisku profesora gościnnego w Département d`Histoire de l`Art et d`Archéologie Uniwersytetu Burgundzkiego w Dijon. Natomiast w latach 2002, 2003 i 2005 prowadził tamże zajęcia w ramach tygodniowych pobytów kadry dydaktycznej programu Sokrates/Erasmus.
W roku 2001 otrzymał Medal Komisji Edukacji Narodowej, zaś w 2003 został oznaczony Srebrnym Krzyżem Zasługi.
Działalność społeczna, członek:
1. Stowarzyszenie Historyków Sztuki od 1974 roku.
2. Komisja Historii Sztuki PAU – współpracownik Komisji od 1985 roku (jeszcze w ramach PAN, a po przekształceniu w PAU).
3. Międzynarodowe Stowarzyszenie Krytyków Sztuki (AICA) członek Sekcji Polskiej od 1996 roku i Sekcji Międzynarodowej od 1997 roku, w latach 2003-2006 członek Komisji Rewizyjnej Sekcji Polskiej.
Poza tym:
1. Członek Rady Programowej 11 Międzynarodowego Biennale Grafiki w Krakowie w 1986 roku i Rady Programowej Międzynarodowego Triennale Grafiki `97 w Krakowie w 1997 roku.
2. Członek Zarządu Fundacji dla Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie w latach 2000-2001.
3. Przewodniczący Rady Fundacji im. Hanny Rudzkiej-Cybis w Krakowie.
4. Członek Rady Artystycznej Galerii Pryzmat przy ZPAP w Krakowie ul. Łobzowska 3 w latach 1999-2002.
5. Członek Rady Programowej przy Małopolskiej Galerii Sztuki „Dwór Karwacjanów” w Gorlicach w latach od 2000.
6. Wiceprzewodniczący Rady Małopolskiej Fundacji Muzeum Sztuki Współczesnej w Krakowie, utworzonej jesienią 2004 roku.
7. Komisarz wystawy towarzyszącej 11 Międzynarodowemu Biennale Grafiki w Krakowie pt. Grafika z krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych, Pałac Sztuki TPSP w Krakowie 11.06 - 7.09. 1986 r. oraz redaktor katalogu tej wystawy.
8. Komisarz sekcji polskiej, reprezentującej Międzynarodowe Triennale Grafiki w Krakowie (wystawiający artyści: Andrzej Bednarczyk i Ksawery Kaliski) na wystawie Sunek (Thrust) 26. Biennale Grafiki w Lublanie, 23.06-2.10. 2005 r.
Od wielu lat pełni funkcję Przewodniczącego Komitetu Okręgowego Olimpiady Artystycznej w Krakowie, a w latach 2001-2002 był członkiem Komisji Konkursowej Ogólnopolskiego Konkursu Historii Sztuki Uczniów Szkół Plastycznych w OSSP im. Tadeusza Kantora w Dąbrowie Górniczej, zaś w latach 2003-2006 jej przewodniczącym.
Problematyka badawcza:
I. Awangarda artystyczna wieku XX (i początku XXI) - jej główne mitologie, wątki tematyczne i poetyki oraz założenia teoretyczne.
II. Stanisław Wyspiański i sztuka okresu Młodej Polski.
III. Sztuka Europy Środkowej wieku XX.
IV. Sztuka krakowskiego środowiska artystycznego po II wojnie światowej do chwili obecnej.
Około 130 publikacji w tym 4 książki:
1. Groteska w sztuce polskiej XX wieku, Kraków 1984 [Wydawnictwo Literackie] – 1 miejsce w Konkursie im. Ks. Prof. Cz. Dettloffa Stowarzyszenia Historyków Sztuki w 1984 r.
2. Malarstwo Europy środkowej 1900-1914. Tendencje modernistyczne i wczesnoawangardowe, Kraków 1992 [Wydawnictwo UJ]
3. Erotyzm w sztuce polskiej. Malarstwo, rysunek i grafika, Wrocław 2004 (książka popularno naukowa, 80 str. Ilustracje w tekście).
4. Kraków i artyści. Teksty o malarzach i grafikach środowiska krakowskiego drugiej połowy wieku XX, Kraków 2005 (stron 190, plus 90 ilustracji kolorowych), seria Ars Vetus et Nova, t. XIX (Instytut Historii Sztuki UJ, wydawnictwo Universitas).
prof. Stanisław Tabisz - urodzony w 1956 roku. Artysta malarz i rysownik. Ukończył studia na Wydziale Malarstwa Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie w pracowniach doc. Z Kowalewskiego, prof. T. Brzozowskiego, uzyskując dyplom w 1982 roku w pracowni prof. J. Joniaka. Rektor Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie w latach 2012-2016.Wybrany Rektorem krakowskiej ASP na drugą kadencje 2016 – 2020.
Zajmuje się malarstwem, rysunkiem, projektowaniem graficznym, scenografią. Pisze artykuły oraz eseje na temat sztuki w prasie codziennej oraz czasopismach specjalistycznych. Publikował m. in. w: „Czasie Krakowskim”, „Architekturze & Biznes”, „Dekadzie Literackiej”, „Dzienniku Polskim” „Głosie Plastyków”, „Pokazie”, „Arteonie”, „Frazie”, „Wiadomościach ASP”, miesięczniku społeczno – kulturalnym „Kraków”. Autor 47 wystaw indywidualnych malarstwa i rysunku w Polsce i za granicą. Jego prace znajdują się w kolekcjach muzealnych w Polsce oraz w kolekcjach prywatnych, m.in.: w Niemczech, Szwajcarii, Szwecji, USA, Austrii, Francji, Hiszpanii. W latach 1983 – 1988 występował w kabarecie „Piwnica pod Baranami”. Autor scenografii do koncertów Zbigniewa Preisnera p.t. „Moje kolędy na koniec wieku” w Starym Teatrze w Krakowie (1999) oraz w Teatrze Narodowym w Warszawie (2000).
W latach 2002 - 2014 pełnił funkcję prezesa Związku Polskich Artystów Plastyków Okręgu Krakowskiego.
Zbigniew Wolanin - etnograf, studiował w Katedrze Etnografii Słowian na Wydziale Filozoficzno - Historycznym Uniwersytetu Jagiellońskiego w latach 1975-1980. Pracę magisterską pt. „Malarstwo na szkle w paszyńskim ośrodku plastyki ludowej” napisał na seminariach prof. Romana Reinfussa i prof. Tadeusza Chrzanowskiego. Studia podyplomowe o kierunku - Zarządzanie kulturą, w Instytucie Spraw Publicznych, na Wydziale Zarządzania i Komunikacji Społecznej UJ ukończył w 2006 roku.
Od 1980 roku jest pracownikiem Muzeum Okręgowym w Nowym Sączu. W 1990r. zatrudniony został na stanowisku kustosza, a od 1993 r. do chwili obecnej pracuje jako kierownik Działu Współczesnej Sztuki Ludowej i Nieprofesjonalnej. Zajmuje się aktywnie pracą etnograficzną, zarówno jako muzealnik – twórca i opiekun kilku cennych kolekcji, jak również jako etnograf – badacz terenowy.
Jest autorem kilkudziesięciu wystaw muzealnych i tyluż publikacji, przede wszystkim z dziedziny sztuki ludowej i nieprofesjonalnej. Jako autor i kurator tych projektów, prezentował dorobek artystyczny małopolskich twórców w wielu miastach w Polsce i na kilku znaczących wystawach za granicą, m.in. w Belgii na wystawie „ Nikifor – polski malarz naiwny”, zorganizowanej w ramach współpracy Województwa Małopolskiego z Prowincją Antwerpia w 2007r oraz był koordynatorem projektu wielkiej wystawy twórczości Nikifora w Muzeum Narodowym w Kijowie w 2013 r. w ramach programu MKiDN „Promocja kultury polskiej za granicą”, realizowanej pod honorowym patronatem m.in. MKiDN RP, Ministerstwa Kultury Ukrainy oraz Marszałka Małopolski p. Marka Sowy / Muzeum Okręgowe w Nowym Sączu otrzymało wyróżnienie za nominację wystawy do Nagrody Muzealne Wydarzenie Roku na Ukrainie.
Aktualnie jest członkiem Kapituły Nagrody Województwa Małopolskiego im. prof. R. Reinfussa. Zbigniew Wolanin od wielu lat popularyzuje wartości dziedzictwa kulturowego Małopolski i Karpat, prowadząc wykłady, lekcje muzealne i różne inne formy edukacyjne dla dzieci i dorosłych, uczestnicząc często w różnych regionalnych i ogólnopolskich programach radiowych i TV, przekazując inf. o wydarzeniach kulturalnych i udzielając wywiadów na ten temat dla dziennikarzy prasowych. Całe swoje zawodowe życie związany jest z Muzeum Okręgowym w Nowym Sączu.
Od ponad trzydziestu lat kontynuuje budowę i sprawuję opiekę nad dwiema bardzo cennymi kolekcjami sądeckiego muzeum:
kolekcją twórczości Nikifora Krynickiego /największa na świecie /
kolekcją współczesnej rzeźby ludowej Karpat Polskich / największa w Polsce/.
Ponadto stworzył praktycznie od podstaw w sądeckim muzeum kolekcję ludowego malarstwa na szkle z terenu Sądecczyzny / przede wszystkim z Paszyna/, liczącą obecnie ok.300 eksponatów.
Jest autorem i koordynatorem projektu „Współczesna karpacka rzeźba ludowa w kamieniu”, dofinansowanego przez MKiDN jak i przez Województwo Małopolski.
Andrzej Welc - ur. 14.05.1941 roku w Dynowie.
Ukończył studia geograficzne (1962—67) na Uniwersytecie Jagiellońskim, gdzie również odbył staż asystencki (1968). W latach 1969-1990 pracował w Instytucie Geografii i Przestrzennego Zagospodarowania PAN (w Stacji Naukowej w Szymbarku) prowadząc badania nad współczesnymi procesami geomorfologicznymi. Od 1981 r. jako adiunkt i dr nauk geograficznych. Opublikował 28 prac. W latach 1990-98 kierował Urzędem Rejonowym w Gorlicach. W latach 1999-2002 był Starostą Gorlickim i radnym powiatowym. W latach 2003-2007 był dyrektorem Domu Pomocy Społecznej w Gorlicach. Od lipca 2007 na emeryturze.
Działalność społeczna:
współzałożyciel Towarzystwa Opieki nad Zabytkami Powiatu Gorlickiego i Upiększania Miasta Gorlice z Okolicą; prezes w latach 1993-96 i od roku 2007 do dzisiaj (renowacja cmentarzy wojennych i zabytków małej architektury)
przewodniczący Komitetu Upamiętniania Bitwy Gorlickiej w latach 1993-95; kierował przygotowaniami międzynarodowych obchodów 80-tej rocznicy Bitwy Gorlickiej
inicjator powołania Gorlickiego Stowarzyszenia Wspierania Przedsiębiorczości w r. 2001 i jego prezes do chwili obecnej (szereg inicjatyw – m.in. organizacja Gorlickiego Obszaru Przemysłowego, włączonego do Mieleckiej Strefy Gospodarczej)
członek Rady Euroregionu „Tatry” w latach 2000-2002
współzałożyciel i wiceprezes Gorlickiego Stowarzyszenia Pomocy Społecznej „Succurrere” od 2003 do dzisiaj
współzałożyciel i członek Stowarzyszenia „Klub Gorliczan”; organizator I Zjazdu Gorliczan w roku 2001
Daniel Markowicz - ur. 10.12.1973 roku w Gorlicach
Absolwent Studium Samorządności Społecznej – dwuletnie studia z zakresu prawa i finansów samorządu terytorialnego, Uniwersytet Jagielloński (1995 – 1997) oraz Wydziału Historycznego, Uniwersytet Jagielloński (1993 – 1999).
Posiada doświadczenie w zakresie rynku pracy i samorządowej administracja publicznej; zarządzania projektami. Prowadzi zajęcia, warsztaty i konferencje, a także publikuje w wydawnictwach lokalnych.
Doświadczenie:
2006/2008 – koordynator części polskiej międzynarodowego projektu Heritage Alive! - „Żywe Dziedzictwo”
2005 r. – trener w programie „AUTOKREACJA” Forum Liderów Biznesu Księcia Walii (IBLF): warsztaty komputerowe dla osób bezrobotnych
2005 r. – trener w Programie Pilotażowym Leader + dla Powiatu Gorlickiego w projekcie pn. „Tworzenie Lokalnej Grupy Działania i Zintegrowanej Strategii Rozwoju Powiatu Gorlickiego”
2004 r. – trener w programie „AUTOKREACJA” Forum Liderów Biznesu Księcia Walii (IBLF): warsztaty komputerowe dla osób bezrobotnych
2003 r. – instruktor w programie Małopolskiego Ośrodka Doradztwa Rolniczego: prowadzenie warsztatów z zakresu zastosowania technik informatycznych w prowadzeniu małej przedsiębiorczości na terenach wiejskich i pozyskiwania środków na ich rozwój;
Marek Dziedziak – ur. 27.11.1965 roku. Przedstawiciel Gminy Gorlice. Dyrektor Zespołu Szkół w Szymbarku.
Łukasz Bałajewicz - urodzony 18.05.1988 roku w Gorlicach. Absolwent I Liceum Ogólnokształcącego im. Marcina Kromera w Gorlicach oraz Prawa na Wydziale Prawa i Administracji Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie. Studia ukończył w 2013 roku broniąc pracę magisterską napisaną pod kierunkiem prof. dr. hab. Jerzego Pisulińskiego w Katedrze Prawa Cywilnego UJ. W 2015 roku ukończył studia podyplomowe z zakresu prawa medycznego na Wydziale Prawa i Administracji Uniwersytetu Jagiellońskiego. Do 30.11.2015 - Doradca Burmistrza Miasta Gorlice. Od 01.12.2015- Zastępca Burmistrza Miasta Gorlice.
NOTKI CZŁONKÓW RADY MUZEUM 2012-2016
- Stowarzyszenie Historyków Sztuki od 1974 roku.
- Komisja Historii Sztuki PAU – współpracownik Komisji od 1985 roku (jeszcze w ramach PAN, a po przekształceniu w PAU).
- Międzynarodowe Stowarzyszenie Krytyków Sztuki (AICA) członek Sekcji Polskiej od 1996 roku i Sekcji Międzynarodowej od 1997 roku, w latach 2003-2006 członek Komisji Rewizyjnej Sekcji Polskiej.
- Członek Rady Programowej 11 Międzynarodowego Biennale Grafiki w Krakowie w 1986 roku i Rady Programowej Międzynarodowego Triennale Grafiki `97 w Krakowie w 1997 roku.
- Członek Zarządu Fundacji dla Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie w latach 2000-2001.
- Przewodniczący Rady Fundacji im. Hanny Rudzkiej-Cybis w Krakowie.
- Członek Rady Artystycznej Galerii Pryzmat przy ZPAP w Krakowie ul. Łobzowska 3 w latach 1999-2002.
- Członek Rady Programowej przy Małopolskiej Galerii Sztuki „Dwór Karwacjanów” w Gorlicach w latach od 2000.
- Wiceprzewodniczący Rady Małopolskiej Fundacji Muzeum Sztuki Współczesnej w Krakowie, utworzonej jesienią 2004 roku.
- Komisarz wystawy towarzyszącej 11 Międzynarodowemu Biennale Grafiki w Krakowie pt. Grafika z krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych, Pałac Sztuki TPSP w Krakowie 11.06 - 7.09. 1986 r. oraz redaktor katalogu tej wystawy.
- Komisarz sekcji polskiej, reprezentującej Międzynarodowe Triennale Grafiki w Krakowie (wystawiający artyści: Andrzej Bednarczyk i Ksawery Kaliski) na wystawie Sunek (Thrust) 26. Biennale Grafiki w Lublanie, 23.06-2.10. 2005 r.
- I. Awangarda artystyczna wieku XX (i początku XXI) - jej główne mitologie, wątki tematyczne i poetyki oraz założenia teoretyczne.
- II. Stanisław Wyspiański i sztuka okresu Młodej Polski.
- III. Sztuka Europy Środkowej wieku XX.
- IV. Sztuka krakowskiego środowiska artystycznego po II wojnie światowej do chwili obecnej.
- Groteska w sztuce polskiej XX wieku, Kraków 1984
- Malarstwo Europy środkowej 1900-1914. Tendencje modernistyczne i wczesnoawangardowe, Kraków 1992
- Erotyzm w sztuce polskiej. Malarstwo, rysunek i grafika, Wrocław 2004
- Kraków i artyści. Teksty o malarzach i grafikach środowiska krakowskiego drugiej połowy wieku XX, Kraków 2005 ( Ars Vetus et Nova, t. 19)
- Wnętrze. Interpretacja plakatu Stanisława Wyspiańskiego do dramatu Maurycego Maeterlincka, „Zeszyty Naukowe UJ” CCCCLXXIX „Prace z Historii Sztuki”, 1977, z. 14, s. 89-104
- Obraz maszyny w sztuce XX wieku, „Biuletyn Historii Sztuki”, XLIII, 1981, nr 3, s. 309 – 324
- Tendencje regionalistyczno-narodowe w środkowoeuropejskim malarstwie około 1900 roku, „Folia Historiae Artium”, 28, 1992, s. 113-149
- Miejsce twórczości Tadeusza Kantora w sztuce światowej i polskiej, [w:] W cieniu krzesła. Malarstwo i sztuka przedmiotu Tadeusza Kantora, Kraków 1997, s. 9-12
- Żywot(y) Witkacego, [w:] Biografia historiografia dawniej i dziś, red. R. Kasperowicz, E. Wolicka, Lublin 2005, s. 277-292
- Wilhelm Wyrwiński - zapomniany artysta, [w:] Sztuka lat 1905-1923. Malarstwo, rzeźba, grafika, krytyka artystyczna, red. M. Geron, J. Malinowski, Toruń 2006, s. 57-62
- La „Tentation” de Witkacy, „Polish Art Studies”, IX, 1988, s.183-193
- Die Kunst in Mitteleuropa um 1900. Regionalismus und Universalismus, [w:] Regions, regionalismes et concience regionale face à l’integration européenne, Kraków 1993, s. 105-114
- Deux génies multiples: Wyspiański et Witkiewicz, [w:] Art nouveau polonais Bruxelles-Cracovie 1890-1920, Bruxelles 1997, s. 79-93
- Najnovšie tendencie v krakowskej grafike, [w:] Podoby súčasného umenia II, Bratisłava 1999, s. 21-25
- Cracow, w: Central European Avant-gardes: Exchange and Transformation, 1910-1930 (katalog wystawy), Los Angeles County Museum of Art., 2002, s. 327-332
- Ar Vilnius priklauso Vidurio Europai? Czy Wilno leży w Europie Środkowej? [w:] XX amžiaus pradžios Vilnius: modernėjančios kultūros židinys. Wilno początku XX wieku: ognisko modernizującej się kultury. Dailės Istorijos Studijos 1. Red.: Laima Laučkaitė, Vilnius 2004, s. 8-17
- Ideology or Culture: On the Art of a Non-Existing Central Europe at the Time of the Avant-Garde and the Yalta Conference, w: Local Strategies International Ambitions, Modern Art and Central Europe 1918-1968, Papers from the International Conference, Prague, 11-14 June, 2003, The Institute of Art History, Academy of Sciences of the Czech Republic, Prague/New York University in Prague, ed.Vojtěch Lahoda, Praha 2006 (ARTEFACTUM, Institute of Art History, Academy of Sciences of the Czech Republic), s. 237-243
- Bildende Kunst in Polen im 20.Jahrhundert, w: Literatur und Kunst in Polen, hrsg. Josef Thesing, Bonn 2007 (DPG Deutsch-Polnische Gesellschaft Köln-Bonn E.V.), s. 30-45.
- Witkacy a Litwa, Międzynarodowa konferencja pt.: Stulecie Stowarzyszenia Litewskiego „Ruta” w Krakowie, Kraków 21-22 października 2004 roku
- Problematyka przestrzeni w krakowskim środowisku artystycznym lat 70-tych (referat wygłoszony 25 I 2007 r. na seminarium pt. Sztuka przestrzeni. Przestrzenie sztuki. Koncepcje przestrzenne w sztuce polskiej lat 50, 60 i 70, Poznań, Galeria Stary Browar, złożony do druku)
- The Students’ Revolt of March 1968 in Kraków and its Artistic Consequences (referat wygłoszony 26 IV 2008 r. na międzynarodowym seminarium pt.: The Legacy of 1968 for contemporary art in Central Eastern Europe and beyond)
- The Kraków school of drawing and satire 1908-1918 (referat wygłoszony na międzynarodowej sesji pt.: Rebels, Martyrs and the Others: Rethinking Polish Modernism, w Birkbeck College, Londyn 12 VI 2009
- Chinese Inspiration in Jerzy Panek’s Prints (referat wygłoszony 16 IX 2009 w Krakowie na międzynarodowej sesji pt.: The First Conference of Polish and Chinese Historians of Art.: Poland – China. Art and Cultural Heritage
- W latach 1996-1999 kierownik zadania: Sztuka Europy środkowej w XIX i XX wieku w ramach edukacyjnego Środkowoeuropejskiego Programu Wymiany Uniwersyteckiej CEEPUS (Instytuty Historii Sztuki Uniwersytetów w Krakowie, Wiedniu, Bratysławie i Budapeszcie)
- Projekt badawczy: „Recepcja brytyjskiej sztuki w Europie Środkowej około roku 1900” (promotorski) – kierownik Tomasz Gryglewicz, wykonawca Andrzej Szczerski. Zakończony w 2000 r.
- Projekt badawczy: „Dokumentacja życia artystycznego w środowisku krakowskim po roku 1944” – kierownik Tomasz Gryglewicz, wykonawcy Tomasz Gryglewicz, Anna Baranowa, lata 1999-2001.
- Aleksandra Giełdoń-Paszek, Łukasz Guzek, Małgorzata Kurzac, Ewa Mikina, Monika Rydygier, Lech Stangret, Bernadeta Stano, Natasza Styrna, Andrzej Szczerski, Monika Wawer
- współzałożyciel Towarzystwa Opieki nad Zabytkami Powiatu Gorlickiego i Upiększania Miasta Gorlice z Okolicą; prezes w latach 1993-96 i od roku 2007 do dzisiaj (renowacja cmentarzy wojennych i zabytków małej architektury)
- przewodniczący Komitetu Upamiętniania Bitwy Gorlickiej w latach 1993-95; kierował przygotowaniami międzynarodowych obchodów 80-tej rocznicy Bitwy Gorlickiej
- inicjator powołania Gorlickiego Stowarzyszenia Wspierania Przedsiębiorczości w r. 2001 i jego prezes do chwili obecnej (szereg inicjatyw – m.in. organizacja Gorlickiego Obszaru Przemysłowego, włączonego do Mieleckiej Strefy Gospodarczej)
- członek Rady Euroregionu „Tatry” w latach 2000-2002
- współzałożyciel i wiceprezes Gorlickiego Stowarzyszenia Pomocy Społecznej „Succurrere” od 2003 do dzisiaj
- współzałożyciel i członek Stowarzyszenia „Klub Gorliczan”; organizator I Zjazdu Gorliczan w roku 2001
- Urząd Wojewódzki w Nowym Sączu:
- Biuro Organizacyjno-Prawne i Kadr, referent -01.06.1983 – 30.06.1986;
- Urząd Miejski w Gorlicach:
- Wydział Geodezji i Gospodarki Gruntami, st. referent, 01.07.1986
- Biuro Miejskiej Rady Narodowej, Kierownik, 01.11.1987
- Sekretarz Miasta - Kierownik Wydziału Organizacyjnego i Spraw
- Obywatelskich 27.09.1990 – 31.01.1991;
- Sąd Rejonowy w Gorlicach, Radca Kolegium d/s Wykroczeń - 01.02.1991 – 31.12.1993;
- Urząd Miejski w Gorlicach, Radca prawny - 01.01.1994 - 15.12.1997;
- Urząd Miejski w Gorlicach, Sekretarz Miasta, Radca prawny - 16.12.1997 do nadal.
- Gorlickie Stowarzyszenie Przyjaciół I Liceum Ogólnokształcącego im. M. Kromera w Gorlicach, członek Zarządu od 2004 r.
- Stowarzyszenie „Klub Gorliczan” - członek od 2006 r.
Instytut Etnologii i Antropologii Kulturowej
Wydział Etnologii i Nauk Edukacji w Cieszynie
Uniwersytet Śląski w Katowicach
Zainteresowania badawcze:
- etnolingwistyka, antropologia kognitywna, folklor w praktykach społecznych, myślenie magiczne
- Śląsk Cieszyński, Ostojićevo (serbska część historycznego Banatu), przestrzeń medialna
- Polskie Towarzystwo Ludoznawcze, oddział w Cieszynie
- Komisja Etnolingwistyczna przy Komitecie Językoznawstwa Polskiej Akademii Nauk
- Česká asociace pro sociální antropologii (CASA)
- Instytut Etnologii i Antropologii Kulturowej, Uniwersytet Adama Mickiewicza w Poznaniu (2006 r.)
- Katedra Antropologii Ogólnej, Wydział Humanistyczny, Uniwersytet Karola w Pradze (2006 r.)
- Instytut Języka Czeskiego i Teorii Komunikacji, Wydział Filozoficzny, Uniwersytet Karola w Pradze (2011 r.)
- Magia w potocznej narracji, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice 2009.
- Językowy obraz świata w etnokulturze Śląska Cieszyńskiego, PROprint, Czeski Cieszyn 2001.
- O konstruktivním rozměru folkloru. „Cargo“, Časopis pro kulturní/sociální antropologii, nr 1,2/2010, s. 123-142.
- Magia w ludowym obrazie życia pozagrobowego. „Literatura ludowa“ 6/2008, s. 15-28.
- Magic, Categorization and Folk Metaphysics. Towards Cognitive Theory of Magic. „Český lid“, Etnologický časopis–Ethnological Journal, nr 4, 95/2008, s. 355-368.
- Porządek świata i przysłowie, czyli o kognitywnym wymiarze uogólniającego sądu. „Literatura ludowa“ 6/2006, s. 43-55.
- Pranostika jako relikt magického obrazu světa. „Kuděj”, Časopis pro kulturní dějiny” 2/2006, s. 22-34.
- Kultura magiczna w folklorze narracyjnym (na przykładzie Wisły). „Literatura ludowa” 6/2005, s. 87-98.
- O relacyjnym i wielopłaszczyznowym charakterze obrazu świata. „Literatura ludowa”, 4-5/2003, s.65-78.
- Taxonomické paradoxy v obrazu světa (na příkladu etnokultury Těšínského Slezska). „Český lid”, Etnologický časopis–Ethnological Journal, nr 1, 90/2003, s. 1-20.
- Themenbereiche der gegenwärtigen Semiotik. Mit Bezug auf den sprachlich-kulturellen Relativismus. „Zeitschrift der Germanisten Rumäniens“, Jahrgang 11-12, Heft 1-2 (21-22)/2002, 1-2(23-24)/2003, s. 468-486.
- O udrożnieniu domu i udomowieniu drogi [w:] Droga w języku i w kulturze, Analizy antropologiczne (red. J. Adamowski, K. Smyk), Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin 2011, s. 267-276.
- Tradycja jako przedmiot rywalizacji, negocjacji i władzy [w:] Tradycja dla współczesności, Ciągłość i zmiana, Tom 3, Tradycja w kontekstach społecznych (red. J. Styk, M. Dziekanowska), Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin 2011, s. 47-62; wersja angielska: Tradition as an Object of Rivalization, Negotiation and Power [w:] Dilemmas of Old and Contemporary Culture in Ethnographical and Anthropological Discourse (red. H. Rusek), Uniwersytet Śląski w Katowicach, Katowice 2011, s. 32-43.
- Folklor jako tekst w obiegu i jego potencjał konstruowania rzeczywistości [w:] Nowe konteksty badań folklorystycznych, Biblioteka „Literatury Ludowej“, Tom IX (red. J. Hajduk-Nijakowska, T. Smolińska), Polskie Towarzystwo Ludoznawcze, Wrocław 2011, s. 53-77.
- Zabawka jako tekst kultury [w:] Studia etnologiczne i antropologiczne, T. 11, Etnologia na granicy (red. I. Bukowska-Floreńska, G. Odoj), Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice 2011, s. 198-208.
- Wiślanie w Ostojićevie jako klucz do zrozumienia procesów narodowych na Śląsku Cieszyńskim [w:] Wiślanie we wsi Ostojićevo (Banat, Serbia), Historia – język – kultura, Wydawnictwo Luteranin, Wisła 2010.
- O językowym i kulturowym konstruowaniu tradycji [w:] Tradycja dla współczesności. Ciągłość i zmiana, T. 2, Tradycja w tekstach kultury (red. J. Adamowski, J. Styk), Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin 2010, s. 79-88.
- Funkcjonalne i niefunkcjonalne elementy JOS. Szkic z antropologii języka [w:] Slovanské studie XIII – Studia slavica XIII (red. A. Wieczorek, J. Raclavská), Uniwersytet Opolski, Opole 2009, s. 45-56.
- Asymilacja na Śląsku Cieszyńskim jako gra z pamięcią (Analiza perspektyw badawczych) [w:] Etniczne i kulturowe tożsamości Śląska (red. H. Rusek, A. Drożdż), Uniwersytet Śląski, s. 352-367.
- Elementy magii w folklorze medialnym [w:] Folklor w dobie internetu (red. P. Grochowski, G. Gańczarczyk), Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, Toruń 2009, s. 41-54.
- O przemianach przestrzeni publicznej [w:] Studia etnologiczne i antropologiczne, T. 9, Problemy ekologii kulturowej i społecznej w przestrzeni miejskiej i podmiejskiej (red. Irena Bukowska-Floreńska), Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice 2007, s. 237-246.
- Relativita žitého světa jako průnik zájmů fenomenologie a sémiotiky [w:] Schizma filosofie 20. století (red. P. Sousedík, M.Šimsa, M. Nitsche), Filosofia, Praha 2005, s. 271-285.
- 2006/2008 – koordynator części polskiej międzynarodowego projektu Heritage Alive! - „Żywe Dziedzictwo”
- 2005 r. – trener w programie „AUTOKREACJA” Forum Liderów Biznesu Księcia Walii (IBLF): warsztaty komputerowe dla osób bezrobotnych
- 2005 r. – trener w Programie Pilotażowym Leader + dla Powiatu Gorlickiego w projekcie pn. „Tworzenie Lokalnej Grupy Działania i Zintegrowanej Strategii Rozwoju Powiatu Gorlickiego”
- 2004 r. – trener w programie „AUTOKREACJA” Forum Liderów Biznesu Księcia Walii (IBLF): warsztaty komputerowe dla osób bezrobotnych
- 2003 r. – instruktor w programie Małopolskiego Ośrodka Doradztwa Rolniczego: prowadzenie warsztatów z zakresu zastosowania technik informatycznych w prowadzeniu małej przedsiębiorczości na terenach wiejskich i pozyskiwania środków na ich rozwój;
Protokół z posiedzenia Rady Muzeum - Dwory Karwacjanów i Gładyszów w Gorlicach, 15 października 2009 r.
Zebranie Rady Muzeum - Dwory Karwacjanów i Gładyszów w Gorlicach odbyło się w dniu 15 października 2009 r. w oddziale Muzeum- Galerii Sztuki „Dwór Karwacjanów” w Gorlicach o godzinie 12:00. W zebraniu udział wzięli:
Pan prof. dr Tomasz Gryglewicz -Przewodniczący Rady Muzeum
Pani mgr Magdalena Kroh- członek Rady Muzeum
Pani mgr Marta Bartuś- członek Rady Muzeum
Pan mgr Daniel Markowicz- członek Rady Muzeum
Pan mgr Piotr Dziedziak- członek Rady Muzeum
Pan mgr Zdzisław Tohl- Dyrektor Muzeum Dwory Karwacjanów i Gładyszów
Pani mgr inż. Magdalena Mikruta- asystent muzealny w Muzeum Dwory Karwacjanów
i Gładyszów- protokolant
Pan dr Andrzej Welc /Wiceprzewodniczący Rady Muzeum/ oraz pani mgr Maria Kuźniarska-Pęczek /sekretarz Rady Muzeum/ usprawiedliwili swoją nieobecność.
Pan Tomasz Gryglewicz- przewodniczący Rady Muzeum powitał zebranych, po czym przekazał głos Panu Zdzisławowi Tohlowi- dyrektorowi Muzeum, który omówił działalność Muzeum Dwory Karwacjanów i Gładyszów w roku 2009 oraz plan działalności Muzeum na rok 2010, zaprezentował plany wystawiennicze Muzeum na rok 2010 oraz dokonał oceny merytorycznej działalności Muzeum za rok 2009 i planów na rok 2010.
Dyrektor Muzeum- Zdzisław Tohl omówił działalność remontową Muzeum w roku 2009. Okres ten wykorzystano na bieżące remonty w oddziałach Muzeum.
1.Galeria Sztuki „Dwór Karwacjanów”
W miesiącu lipcu rozpoczęto prace remontowe związane z rewaloryzacją wątków kamienno-ceglanych na ścianach Dworu Karwacjanów w Gorlicach. Roboty związane
w ramach programu Konserwator na podstawie umowy z Powiatowym Urzędem Pracy
w Gorlicach
Prace przebiegały według programu robót konserwatorskich zatwierdzonego przez Urząd Konserwatorski oddział w Nowym Sączu; złożyły się na nie:
1.Powierzchniowe oczyszczenie terenu oraz ustawienie rusztowania
2.Oczyszczanie powierzchni wątków murów kamienno-ceglanych z luźnych nawarstwień
Oczyszczanie odbywa się przez młotkowanie ręczne- wstępne sprawdzenie stopnia związania zapraw. Pracownicy wykuwali z muru wsporniki stalowe i pozostałości po instalacjach natynkowych. Następnie wstępnie oczyszczono kamień- usunięto piaskowiec oraz mech i porosty.
3.Wykucie starych spoin w murach gładkich z cegły zabytkowej.
Oczyszczenie ścierne wykutych spoin murów gładkich, a następnie spoinowanie murów z kamienia łamanego. Kolejnym etapem prac było wzmocnienie powierzchni roztworami chemicznymi.
4.Uzupełnienie ubytków kamieni i cegieł
Remont według dokumentacji konserwatorskiej wyceniony na 176 134,41 zł, dzięki systemowi gospodarczemu będzie kosztował Muzeum 15 000,00 zł, którą to kwotę wygospodarowano ze środków własnych.
Magazyn sprzętu
W związku z koniecznością opróżnienia magazynu podręcznego w części piwnicznej budynku Dworu Karwacjanów na potrzeby archiwum zakładowego wykonano systemem gospodarczym na posesji w części gospodarczej zadaszenie blaszane.
W pomieszczeniu tym znalazły swoje miejsce narzędzia ogrodnicze, a także większy gabarytowo sprzęt wystawienniczy, który dotychczas magazynowany był w piwnicach.
Koszt całości prac zamknął się w kwocie 2 000,00 zł
2.Ośrodek Budownictwa Ludowego w Szymbarku
Wymiana strzech
W trzecim kwartale 2009 wykonane zostały prace remontowe w oddziale Muzeum – Ośrodek Budownictwa Ludowego w Szymbarku na dwóch obiektach tj.: olejarnia z Gródka (pow. 200 m2), Kurna Chałupa z Siar (pow. 200 m2)
Wykonane prace obejmowały:
demontaż starej strzechy na obiektach
wymiana uszkodzonych części elementów łat
założenie nowych strzech metodą tradycyjną z powierzonego materiału
prace wykończeniowe
W celu wykonania całości prac zakupione zostało 8 tysięcy sztuk kiczarek oraz 600 sztuk rogówek ze słomy żytniej. Zamówiony materiał przewieziony został z miejscowości Serniki k. Lublina. Odpowiednie umowy zostały zawarte u dostawcy w lubelskim,
a wykonawców wymiany strzechy zarezerwowano w Kolbuszowej. Koszt wymiany to 25 000 zł (z dochodów własnych Muzeum)
Ponadto w ramach bieżących prac remontowych wykonano:
naprawę kominków w chałupie z Szymbarku,
naprawę muru oporowego przy chałupie kurnej z Siar,
impregnacja ścian w częściach obiektów zaatakowanych drewno jadami,
naprawa dachu wiatraka turbinowego,
Pracownicy zatrudnieni w ramach programu prac interwencyjnych w Ośrodku budownictwa Ludowego w Szymbarku (2 osoby) na bieżąco utrzymywali estetykę terenu (koszenie trawy na terenie skansenu, przy kasztelu, dworku, skarpy przy kasztelu).
3.Zagroda Maziarska w Łosiu
Od maja br. pracownicy Muzeum wykonywali prace porządkowo-remontowe
w obiektach zagrody Maziarskiej w Łosiu. Kilkakrotnie wyjeżdżano w teren w celach penetracji za eksponatami i konsultacji merytorycznych dotyczących urządzenia nowej ekspozycji.
Łosie k. Gorlic to wieś łemkowska, której mieszkańcy tradycyjnie zajmowali się wędrownym handlem mazią i smarami. Niegdyś była to tzw. kołomaź używana głównie do smarowania osi drewnianych wozów. Uzyskiwano ją w procesie suchej destylacji odpadów sosnowych.
Od połowy XIX wieku, w miarę rozwoju na Podkarpaciu przemysłu naftowego, Łosianie zaczęli przestawiać się na handel smarami technicznymi i olejami pochodzenia ropnego. Zajęcie to do II wojny światowej było podstawowym źródłem zarobkowania większości mężczyzn z tej wsi.
Istniały dwie kategorie maziarzy: drobni handlarze domokrążni, wędrujący pieszo po wsiach Karpat i przyległego Pogórza, oraz maziarze wyjeżdżający na dalekie trasy specjalne przystosowanymi, ciężkimi wozami. Jeździli na Karpaty aż, po Siedmiogród, na daleką Ukrainę, w głąb Rosji, na Litwę, Łotwę i po całym niemal obszarze ziem polskich. Zasięg i trasy wędrówek zmieniały się wraz z sytuacją polityczną. Po II wojnie światowej handel się załamał, choć kilkanaście osób prowadziło go jeszcze do lat sześćdziesiątych.
Prace w nowym oddziale Muzeum przebiegały według harmonogramu:
1)Zlecono wykonanie dokumentacji technicznej remontu: więźby dachowej i wymiany poszycia dachowego obiektów w Łosiu,
2)Wykonano projekt ekspozycji muzealnej poświęconej historii maziarstwa
3)Wymieniono poszycie dachowe oraz więźbę na budynku mieszkalnym oraz stodole w Łosiu
4)podejmowano działania celem zakupu eksponatów z przeznaczeniem na ekspozycję w placówce w Łosiu. Zbierano materiały archiwalne i dokumentację fotograficzną
5)Zlecono wykonanie plansz informacyjnych oraz fotografii wielkoformatowych do ekspozycji
4.Cerkiew w Bartnem
Systemem gospodarczym wykonano doraźny remont poszycia dachowego na obiekcie.
Oprócz spraw remontowych Muzeum realizowało poważne przedsięwzięcia inwestycyjne.
Z uwagi na późne rozstrzygnięcie wniosków aplikacyjnych do Małopolskiego Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2007-2013 i decyzją o finansowaniu zadania ze środków budżetu Województwa Małopolskiego oraz UE prace związane z remontem i rewitalizacją kasztelu szymbarskiego oraz odbudową oficyny dworskiej w Szymbarku przesunięte zostały na 2010 rok.
W roku bieżącym zadanie realizowano w zakresie: pozyskania niezbędnej dokumentacji techniczno-prawnej, przygotowano przeprowadzenie postępowania przetargowego oraz podpisania niezbędnych umów z wykonawcami.
Prace zaplanowane w ramach realizacji inwestycji w roku 2010 obejmują zarówno remont, a także wyposażenie obiektu w niezbędne instalacje oraz przyłącza. Ponadto planuje się przeprowadzenie prac związanych bezpośrednio z rewitalizacją kasztelu obejmujących naprawę tynków elewacji, tynków wewnętrznych, a także wykonanie izolacji fundamentów, gruntownemu remontowi poddana zostanie oficyna dworska. Teren zyska nowe, stylowe ogrodzenie i zagospodarowanie zieleni.
Zakres rzeczowy inwestycji planowany w 2010 roku:
1.Roboty instalatorskie: instalacje sanitarne; instalacje elektryczne wewnętrzne
i zewnętrzne; technologia kotłowni; wykonanie przyłączy sanitarnych; instalacje: alarmowa, ppoż, odgromowa
2.Prace konserwatorskie: przebudowa stropu sieni, izolacja fundamentów, naprawa tynków oraz elewacji
3.Roboty ziemne- nasadzenia, wykonanie chodników
4.Montaż windy
5.Prace konserwatorskie wykończeniowe i adaptacyjne- wykończenie stropów, obramowań okien, stolarka i ślusarka, wykonanie posadzek, malowanie ścian
6.Zagospodarowanie otoczenia obiektu
7.Zakup i montaż elementów wyposażenia
8.Wykonanie i montaż instalacji oświetleniowej
Oficyna dworska:
Remont dachu oraz prace zabezpieczające i adaptacyjne w obiekcie
Źródła finansowania projektu:
Fundusze UE (MRPO) 3 423 695 zł
Środki własne:
Budżet Województwa 1 815 974 zł
Inne (Powiat Gorlicki) 7 374 zł
Przez cały 2009 rok czyniono starania celem uregulowania sytuacji prawnej Cerkwi
w Bartnem oraz pozyskania środków finansowych na remont poszycia dachowego obiektu. W chwili obecnej działania te zawieszono w związku z decyzją Komisji Majątkowej
w Warszawie, która przychylając się do żądań poprzednich właścicieli (Kurii Metropolitalnej Kościoła Grecko-Katolickiego w Przemyślu) postanowiła zwrócić obiekt nie podejmując jednak ostatecznej decyzji w tej sprawie.
W efekcie tego rozstrzygnięcia Muzeum nadal nie posiada umocowań prawnych do dysponowania obiektem, a strona protestująca nie wykonuje żadnych czynności prawnych, aby Cerkiew przejąć.
W I kwartale 2009 Muzeum „Dwory Karwacjanów i Gładyszów” w Gorlicach podjęło działania na rzecz pozyskania dodatkowych środków finansowych i w tym celu opracowane zostały i złożone wnioski aplikacyjne w ramach Programów Operacyjnych Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego tj.:
1.PROGRAM: Dziedzictwo Kulturowe – Priorytet 2 „Rozwój instytucji muzealnych”
NAZWA ZADANIA: Ekspozycja – Zagroda maziarska w Łosiu
2.PROGRAM: Dziedzictwo kulturowe – Priorytet 5 „Ochrona dziedzictwa kultury ludowej”
NAZWA ZADANIA: Piękno i tradycja izby Pogórzańskiej
3.PROGRAM: Dziedzictwo Kulturowe – Priorytet 1 „Ochrona zabytków”
NAZWA ZADANIA: Rewaloryzacja kamienno-ceglanych wątków szesnastowiecznej zabudowy Dworu Karwacjanów w Gorlicach
4.PROGRAM: Dziedzictwo Kulturowe – Priorytet 2 „Rozwój instytucji muzealnych”
NAZWA ZADANIA: Wystawa i katalog „Bitwa Gorlicka”
5.PROGRAM: Mecenat 2009
NAZWA ZADANIA: PROMOCJA SZTUKI WSPÓŁCZESNEJ - CYKL WYSTAW
/wniosek składany do Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego poprzez jednostkę samorządu terytorialnego – Powiat Gorlicki/
6.PROGRAM: MECENAT MAŁOPOLSKI
NAZWA ZADANIA: Pogórzańskie Wesele- zwyczaje i obrzędy
Wydawnictwo „Ikony karpackie”
Marianna Wiśnios- malarstwo
Z wizytą u Artysty
Niestety decyzją Zespołu Sterującego opiniującego wnioski do programu „Mecenat Małopolski” zostały odrzucone z powodu uchybień formalnych, jednak zostały złożone ponownie w ramach II edycji konkursu. Zadanie pn. „Piękno i tradycja izby Pogórzańskiej” oraz Wystawa i katalog „Bitwa Gorlicka” nie uzyskały pozytywnej akceptacji i dotacja ministerialna nie została przyznana instytucji. Pozytywną opinię uzyskał natomiast wniosek do programu operacyjnego Dziedzictwo Kulturowe na realizację przedsięwzięcia
o charakterze pn. „Ekspozycja – Zagroda maziarska w Łosiu”. Pozostałe wnioski nie zostały jeszcze rozpatrzone.
W zakresie działalności merytorycznej w roku ubiegłym Muzeum realizowało zadania wystawiennicze organizując 21 wystaw i ekspozycji w oddziale Galeria Sztuki oraz w oddziale OBL w Szymbarku.
Zorganizowano również: 22 spotkań, posiedzeń, imprez i inicjatyw, 6 koncertów. Wydrukowano 4 katalogi towarzyszące wystawie.
Łącznie (do końca III kwartału 2009) Muzeum odwiedziło 6 166 osób.
Plan wystawienniczy Muzeum w roku 2009 skonstruowany został na podstawie aktualnych możliwości finansowych i organizacyjnych instytucji, a także licznych umów
i zobowiązań na rzecz Miasta Gorlice, Gminy Gorlice, małopolskich środowisk twórczych
i realizowanych dotąd przez Galerię Sztuki w Gorlicach długofalowych przedsięwzięć, jak np. doroczne salony gorlickiego środowiska plastycznego (XXV edycja), cykl wystaw
pt. „Mistrzowie kultury polskiej”, debiuty artystyczne. W 2009 roku nie udało się zrealizować trzech wystaw: Franciszek Maśluszczak-malarstwo; Wystawa poplenerowa „Na granicy”- Graphic Studio Dublin; Marek Sobczak- malarstwo. Wszystkie te wystawy zostały przesunięte na 2010 rok.
Oprócz działalności wystawienniczej, Muzeum prowadziło w roku 2009 szereg innych inicjatyw kulturalnych realizowanych również z innymi podmiotami. Spis imprez i inicjatyw
w załączeniu. /Załącznik nr 1/
Następnie dyrektor Zdzisław Tohl omówił plan działalności Muzeum na rok 2010 skupiając się na priorytetach: realizacji inwestycji w Szymbarku, a także kontynuacji dotychczasowej polityki wystawienniczej w oddziale Galeria Sztuki „Dwór Karwacjanów”
Z uwagi na poważne zadania inwestycyjno-remontowe, a także niepewną sytuację finansową Muzeum dyrektor nie widzi możliwości zasadniczych korekt dotychczasowej działalności merytorycznej Muzeum w Gorlicach. Rada Muzeum przyjęła wystąpienia dyrektora muzeum do akceptującej wiadomości.
Prezentacji planów wystawienniczych na rok 2010 wraz z krótkim omówieniem każdego przedsięwzięcia dokonał mgr Zdzisław Tohl- dyrektor Muzeum. Specyfikacja planu wystawienniczego wraz z komentarzami w załączeniu /załącznik nr 2/
Na wniosek pani mgr Magdaleny Kroh, przystąpiono do dyskusji nad planem pracy Muzeum w 2010 r. /Załącznik nr 4/
W dyskusji nad programem działalności Muzeum na rok 2010 udział wzięli:
prof. dr T. Gryglewicz, mgr Daniel Markowicz, dyrektor Muzeum. Zdaniem przewodniczącego Rady- pana Gryglewicza plan działalności wystawienniczej Muzeum uwarunkowany jest wieloma zobowiązaniami i niepewną sytuacją finansową instytucji, a także dotychczasową specyfiką działania Galerii Sztuki w Gorlicach. Z pewnością zdaniem profesora możnaby życzyć sobie bardziej ambitnych zamierzeń zwłaszcza w dziedzinie promocji młodych twórców, czy też kontynuacji cyklu „Mistrzowie kultury polskiej”, jednak system przyznawania pomocy finansowej na realizację tego typu inicjatyw nosi charakter konkursu, którego wyniki są trudne do przewidzenia.
Przy planowanym w roku 2010 obniżeniu przez Zarząd Województwa Małopolskiego kwoty dotacji podstawowej dla Muzeum o 20% (w związku z kryzysem finansowym) realizacja poważniejszych zamierzeń artystyczno-muzealnych jest bardzo ryzykowna. Kontynuując swoją wypowiedź- prof. T. Gryglewicz podkreślił konieczność współpracy programowej Muzeum z większymi instytucjami upowszechniania kultury w Krakowie,
a także w Polsce i za granicą, co jego zdaniem umożliwi prezentację w Gorlicach choćby części ogólnopolskich lub europejskich przedsięwzięć artystycznych, w rodzaju Międzynarodowego Triennale Grafiki, ekspozycji wielkich kolekcji plastyki z kraju
i z zagranicy. Muzeum powinno również rozpocząć starania w celu nawiązania współpracy
z uczelniami artystycznymi, które są zainteresowane prezentacją prac studentów, a nawet organizacją plenerów artystycznych w terenie. Profesor dobrze ocenia różnorodność programową i bogactwo oferty kulturalnej Muzeum wierząc, że jest ona adresowana do rozpoznanych grup lokalnych odbiorców sztuki. Jest to szczególnie ważne, aby propozycje programowe były kierowane do konkretnych ludzi, w przeciwnym bądź razie mimo niewątpliwych wartości pozostaną bez echa.
W odniesieniu do bieżącej działalności w roku 2009, prof. dr Tomasz Gryglewicz: ocenił, że przedsięwzięcia artystyczno-muzealne i wystawy w Muzeum Dwory Karwacjanów
i Gładyszów miały wysoką rangę i były wydarzeniami kulturalnymi, przekraczającymi ramy Gorlic. Godna podziwu i podkreślenia jest działalność oświatowa Muzeum.
Piotr Dziedziak pozytywnie ocenił duże zaangażowanie finansowe i organizacyjne
w prace remontowe, oprócz zagrody Maziarskiej. Przede wszystkim ważne jest odnowienie stałej ekspozycji w Ośrodku Budownictwa Ludowego w Szymbarku.
Zdaniem mgr Marta Bartuś, należy zadbać o więcej informacji na temat Muzeum
i jego zbiorów w mediach (prasie, telewizji regionalnej).Marta Bartuś oceniła, że plan na rok 2009 został zrealizowany bardzo dobrze. Wystawa historyczna Bitwa Gorlicka jest, jej zdaniem, wielkim sukcesem Muzeum, gdyż pokazuje miasto i ludzi, oraz kontrast między starym i nowym miastem. Widać przeobrażenia, jakie nastąpiły w Gorlicach po Bitwie. Konieczna jest kolejna wystawa pokazująca rozwój miasta w latach 1945 – 2005.
Po wyczerpującej dyskusji obejmującej wszystkie przedstawione wyżej argumenty, wnioski i zamierzenia, na wniosek przewodniczącego członkowie Rady podjęli uchwałę
w sprawie akceptacji sprawozdania z działalności Muzeum za trzy kwartały 2009 roku oraz przyjęcia planu działalności wystawienniczej na rok 2010. Uchwalę podjęto jednogłośnie. /Załącznik nr 3/
Ustalono następny termin posiedzenia rady programowej muzeum na I kwartał
2010 roku.
Na zakończenie dyr. Zdzisław Tohl, podziękował przewodniczącemu i wszystkim członkom za przybycie oraz aktywne pełnienie obowiązków członka Rady Muzeum Dwory Karwacjanów i Gładyszów w Gorlicach.
Na tym protokół zakończono i podpisano.
Sporządziła
mgr Magdalena Mikruta
Muzeum Dwory Karwacjanów i Gładyszów
Sekretarz Rady Muzeum
Maria Kuźniarska-Pęczek
Przewodniczący Zebrania
Rady Muzeum Dwory
prof. dr Tomasz Gryglewicz
Pobierz:
- Załącznik
Protokół z Inauguracyjnego posiedzenia Rady Muzeum - Dwory Karwacjanów i Gładyszów w Gorlicach, 25 wrzesień 2008 r.
Do udziału w zebraniu starosta gorlicki zaprosił 7osób. Pan Zdzisław Tohl- dyrektor Muzeum otwierając posiedzenie zapoznał zebranych z porządkiem obrad oraz przedstawił każdego z uczestników zebrania /załącznik nr 1 do protokołu/.
Następnie Starosta Powiatu Gorlickiego wręczył obecnym uchwały Zarządu Powiatu Gorlickiego powołujące Radę Muzeum /tekst podjętej uchwały stanowi załącznik nr 2 do protokołu/.
Po wręczeniu nominacji Rada przystąpiła do formalnego ukonstytuowania się. Przystąpiono do wyboru przewodniczącego zebrania oraz władz Rady. Ustalono, że głosowania odbędą się w sposób jawny.
Przewodniczącym Zebrania została wybrana jednogłośnie Pani Maria Kuźniarska- Pęczek, która wybór przyjęła.
Pani przewodnicząca ogłosiła wybory władz Rady Muzeum prosząc o zgłaszanie kandydatur.
Do wyborów zgłoszono – wg kolejności następujące kandydatury:
- prof. dr Tomasz Gryglewicz
- mgr Maria Kuźniarska-Pęczek
- dr Andrzej Welc
Wszyscy zgłoszeni kandydaci wyrazili zgodę na kandydowanie. Głosowanie przeprowadzono w sposób jawny.
Po przeliczeniu głosów stwierdzono, że przez aklamację wybrano władze Rady Muzeum w następującym składzie:
- Przewodniczącym Rady Muzeum został- Pan prof. dr Tomasz Gryglewicz
- Wiceprzewodniczącym Rady Muzeum został- Pan dr Andrzej Welc
- Sekretarzem Rady Muzeum została- Pani mgr Maria Kuźniarska-Pęczek
Po zakończeniu wyboru władz przewodnicząca ogłosiła przejście do ostatniego punktu obrad, czyli "spraw różnych i wolnych wniosków". W ramach tego punktu dyrektor Zdzisław Tohl przedstawił zebranym sytuację prawno-finansową Muzeum, a także główne kierunki działania instytucji. Ustalono, że następne robocze posiedzenie Rady Muzeum odbędzie się w drugiej połowie listopada 2008 roku i zostanie zwołane po indywidualnych uzgodnieniach z każdym członkiem Rady. Na tym spotkanie zakończono.
Sporządziła Przewodnicząca Zebrania
mgr Magdalena Deś mgr Maria Kuźniarska-Pęczek
Muzeum Dwory Karwacjanów
Protokół z posiedzenia Rady Muzeum - Dwory Karwacjanów i Gładyszów w Gorlicach, 13 listopada 2008 r.
Zebranie Rady Muzeum - Dwory Karwacjanów i Gładyszów w Gorlicach odbyło się w dniu
13 listopada 2008 r. w oddziale Muzeum- Galerii Sztuki „Dwór Karwacjanów” w Gorlicach o godzinie 12:00.
W zebraniu udział wzięli:
- Pan prof. dr Tomasz Gryglewicz -Przewodniczący Rady Muzeum
- Pan dr Andrzej Welc -Wiceprzewodniczący Rady Muzeum
- Pani mgr Maria Kuźniarska-Pęczek - sekretarz Rady Muzeum
- Pani mgr Magdalena Kroh- członek Rady Muzeum
- Pani mgr Marta Bartuś- członek Rady Muzeum
- Pan mgr Daniel Markowicz- członek Rady Muzeum
- Pan mgr Marek Dziedziak- członek Rady Muzeum
- Pan mgr Zdzisław Tohl- Dyrektor Muzeum Dwory Karwacjanów i Gładyszów
- Pani mgr inż. Magdalena Deś, która przebieg zebrania protokołowała
Pan Tomasz Gryglewicz- przewodniczący Rady Muzeum powitał zebranych, po czym przekazał prowadzenie spotkania Pani sekretarz- Marii Kuźniarskiej-Pęczek. Sekretarz Rady Muzeum- Pani Maria Kuźniarska-Pęczek przedstawiła pod głosowanie następujący program spotkania.
1. Prezentacja działalności Muzeum Dwory Karwacjanów i Gładyszów za rok 2008 oraz omówienie planu działalności Muzeum na rok 2009- dyrektor Muzeum Zdzisław Tohl.
2. Prezentacja planów wystawienniczych Muzeum na rok 2009- dr Andrzej Welc.
3. Ocena merytorycznej działalności Muzeum za rok 2008 i planów na rok 2009- dyskusja
4. Ocena zamierzeń inwestycyjno- remontowych Muzeum oraz wniosków do programów pomocowych Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego składanych przez Muzeum na rok 2009- dyskusja
5. Podjęcie uchwały Rady Muzeum w sprawie programu działania Muzeum Dwory Karwacjanów i Gładyszów na rok 2009
6. Ustalenie daty następnego spotkania Rady programowej
Przedstawiony program członkowie Rady przyjęli przez aklamację.
Ad. 1. Prezentacja działalności Muzeum Dwory Karwacjanów i Gładyszów za rok 2008 oraz omówienie planu działalności Muzeum na rok 2009- dyrektor Muzeum Zdzisław Tohl.
Dyrektor Muzeum- Zdzisław Tohl omówił działalność Muzeum w roku 2008 podkreślając fakt, iż, był to pierwszy rok działania instytucji w nowej formie organizacyjnej realizującej nowe zadania, a jednocześnie stare zobowiązania, próbującej znaleźć zarówno wewnętrzną formę organizacyjną, jak i pozyskać odpowiednie środki na realizację postawionych zadań. Okres ten okazał się także bardzo trudny w dziedzinie finansowania działalności Muzeum, bowiem przyznane dotacje, zarówno Województwa Małopolskiego, jak i samorządów lokalnych, okazały się z wielu względów niedoszacowane i stwarzały zagrożenia utraty płynności finansowej instytucji. W tej kwestii Dyrektor Muzeum wielokrotnie monitował zarząd Powiatu Gorlickiego, informując jednocześnie Departament Kultury
w Urzędzie Marszałkowskim w Krakowie o zaistniałych trudnościach. Efektem starań jest ostatnie wystąpienie Starosty Gorlickiego do Zarządu Województwa Małopolskiego
o renegocjację umowy z Województwem Małopolskim w sprawie prowadzenia Muzeum przez Powiat Gorlicki w punkcie 2 § 4 umowy nr V/46/KD/5109/07 z dn. 19 grudnia 2007 dotyczącym zwiększenia dotychczasowej dotacji województwa do kwoty 550.000,00 zł.
Oprócz spraw finansowych Muzeum realizowało poważne przedsięwzięcia remontowo-inwestycyjne. Przygotowywano dokumentację do naboru na zadanie
pn. „Rewaloryzacja i remont renesansowego dworu obronnego w Szymbarku”, którą złożono w formie wniosku do Małopolskiego Programu Operacyjnego działanie 3.2 pt. Rewaloryzacja obiektów zabytkowych w dniu 21 października 2008 w Krakowie. Trwają prace nad ukończeniem Studium wykonalności do tego projektu, a także przygotowania do realizacji inwestycji w roku 2009.
W Muzeum realizowano szeroki zakres prac remontowych: w pierwszym kwartale bieżącego roku w sali wystawowej dworku mieszczańskiego w OBL Szymbark wymieniono ze środków własnych drewniany sufit. Realizując zadanie z dotacji Województwa Małopolskiego w III kwartale br. wymieniono w trzech obiektach: kuźni z Turzy, obórce ze Stróżnej i stodole ze Stróżnej, słomiane poszycie dachowe (strzechy). Wykonano także impregnacje środkami zabezpieczającymi poszycie dachowe (gonty) na dworku mieszczańskim i chałupie z Szymbarku, a także impregnację drewnianych ścian dworku mieszczańskiego, chałupy z Szymbarku, chałupy z Moszczenicy, kuźni, wiatraka I (ściany, dach, skrzydła wiatraka), wiatraka II (ściany, dach, skrzydła wiatraka).
W ramach prac remontowych prowadzonych w III kwartale
w Oddziale Muzeum- Galerii Sztuki „Dwór Karwacjanów” wymieniono nawierzchnię kamienną wewnętrznej drogi dojazdowej do obiektu, zamontowano kraty kute w otworach okiennych parteru, a także w przejściach wewnętrznych, dokonano modernizacji cieplnej okien głównej sali wystawowej poprzez wymianę części zaszklenia na szyby zespolone.
Przygotowując się do zabezpieczenia zawalonego dachu na kamiennym spichlerzu
w Bartnem zakupiono i przygotowano ze środków własnych deski iglaste (ok. 3 m3) jednak ze względów na nieuregulowaną sytuację prawną cerkwi odstąpiono od działań remontowych.
Przez cały rok Muzeum czyniło starania celem uregulowania sytuacji prawnej Cerkwi w Bartnem oraz pozyskania środków finansowych na remont poszycia dachowego obiektu. W chwili obecnej działania te zostały zawieszone decyzją Komisji Majątkowej
w Warszawie, która przychylając się do żądań poprzednich właścicieli (Kurii Metropolitalnej Kościoła Grecko-Katolickiego w Przemyślu) postanowiła zwrócić obiekt nie podejmując jednak ostatecznej decyzji w tej sprawie.
W II kwartale 2008 roku Muzeum otrzymało od Zarząd Województwa Małopolskiego zadanie zakupu działki i urządzenia ekspozycji pod nazwą „Zagroda Maziarska w Łosiu”. Na ten cel Województwo Małopolskie przeznaczyło kwotę 80.000,00 zł, a inicjatorzy przedsięwzięcia- Zjednoczenie Łemków w Gorlicach, kwotę 5 000,00 zł. Muzeum zamierza sfinalizować zakup działki i obiektów w Łosiu w miesiącu grudniu 2008 r.
W roku 2007 Muzeum złożyło do programów operacyjnych Ministra Kultury Województwa Małopolskiego wniosek na zadanie pod nazwą „Poznajemy gwarę naszych dziadków”, który uzyskał wsparcie w roku 2008 w wysokości 25 000,00 zł, co razem ze środkami własnymi dało kwotę 29 000,00 zł do realizacji od II kwartału br.
W zakresie działalności merytorycznej w roku ubiegłym Muzeum realizowało zadania wystawiennicze organizując 27 wystaw i ekspozycji w oddziale Galeria Sztuki oraz w oddziale OBL w Szymbarku.
Zorganizowano również: 2 plenery, 20 spotkań, posiedzeń, imprez i inicjatyw,
5 koncertów. Wydrukowano 2 katalogi oraz 1 folder towarzyszący wystawie.
Łącznie (do końca III kwartału 2008) Muzeum odwiedziło 15 467 osób.
Na sfinansowanie działalności merytorycznej przeznaczono kwotę 20 000,00 zł.
Plan wystawienniczy Muzeum w roku 2008 skonstruowany został na podstawie aktualnych możliwości finansowych i organizacyjnych instytucji, a także licznych umów
i zobowiązań na rzecz Miasta Gorlice, Gminy Gorlice, małopolskich środowisk twórczych i realizowanych dotąd przez Galerię Sztuki w Gorlicach długofalowych przedsięwzięć, jak np. międzynarodowe malarskie plenery polonijne (XV edycja), ogólnopolskie warsztaty kameralistyki (XV edycja), doroczne salony gorlickiego środowiska plastycznego
(XXIV edycja), cykl wystaw pt. „Mistrzowie kultury polskiej”, debiuty artystyczne, współpraca przygraniczna ze Słowacją. Zrealizowany plan działalności za rok 2008 w załączeniu. /Załącznik nr 1/
Oprócz działalności wystawienniczej, Muzeum prowadziło w roku 2008 szereg innych inicjatyw kulturalnych realizowanych również z innymi podmiotami. Spis imprez i inicjatyw w załączeniu. /Załącznik nr 2/
Następnie dyrektor Zdzisław Tohl omówił plan działalności Muzeum na rok 2009 skupiając się na priorytetach: realizacji inwestycji w Szymbarku, remoncie zagrody maziarskiej w Łosiu, dokończenie remontów w OBL w Szymbarku, a także kontynuacji dotychczasowej polityki wystawienniczej w oddziale Galeria Sztuki „Dwór Karwacjanów”
Z uwagi na poważne zadania inwestycyjno-remontowe, a także niepewną sytuację finansową Muzeum dyrektor nie widzi możliwości zasadniczych korekt dotychczasowej działalności merytorycznej Muzeum w Gorlicach.
Rada Muzeum przyjęła wystąpienia dyrektora muzeum do akceptującej wiadomości.
Ad.2 Prezentacja planów wystawienniczych Muzeum na rok 2009- dr Andrzej Welc.
Prezentacji planów wystawienniczych na rok 2009 wraz z krótkim omówieniem każdego przedsięwzięcia dokonał dr A. Welc- wiceprzewodniczący Rady Muzeum. Specyfikacja planu wystawienniczego wraz z komentarzami w załączeniu /załącznik nr 3/
W dyskusji nad programem działalności Muzeum na rok 2009 udział wzięli:
prof. dr T. Gryglewicz i dr Andrzej Welc, dyrektor Muzeum. Zdaniem przewodniczącego Rady- pana Gryglewicza plan działalności wystawienniczej Muzeum uwarunkowany jest wieloma zobowiązaniami i niepewną sytuacją finansową instytucji, a także dotychczasową specyfiką działania Galerii Sztuki w Gorlicach, która powinna, zdaniem Profesora kontynuować już w nowej formie organizacyjnej, swoje wieloletnie osiągnięcia w zakresie budowania własnej pozycji, jaką zdobyła na tym polu w Małopolsce. Z pewnością możnaby życzyć sobie bardziej ambitnych zamierzeń zwłaszcza w dziedzinie promocji młodych twórców, czy też kontynuacji cyklu „Mistrzowie kultury polskiej”, jednak system przyznawania pomocy finansowej na tego typu inicjatywy nosi charakter konkursu, którego wyniki są trudne do przewidzenia. Przy podwyższeniu przez Ministra Kultury kwoty wkładu własnego do poziomu 25% w obecnej sytuacji finansowej Muzeum, realizacja poważniejszych zamierzeń finansowych jest zbyt ryzykowna. Kontynuując swoją wypowiedź- prof. T. Gryglewicz podkreślił konieczność współpracy programowej Muzeum z większymi instytucjami upowszechniania kultury w Krakowie, a także w Polsce i za granicą, co jego zdaniem umożliwi prezentację w Gorlicach choćby części ogólnopolskich lub europejskich przedsięwzięć artystycznych, w rodzaju Międzynarodowego Triennale Grafiki, ekspozycji wielkich kolekcji plastyki z kraju i z zagranicy. Muzeum powinno również rozpocząć starania w celu nawiązania współpracy z uczelniami artystycznymi, które są zainteresowane prezentacją prac studentów, a nawet organizacją plenerów artystycznych w terenie. Profesor dobrze ocenia różnorodność programową i bogactwo oferty kulturalnej Muzeum wierząc, że jest ona adresowana do rozpoznanych grup lokalnych odbiorców sztuki. Jest to szczególnie ważne, aby propozycje programowe były kierowane do konkretnych ludzi, w przeciwnym bądź razie mimo niewątpliwych wartości pozostaną bez echa.
Ad.3. Ocena merytorycznej działalności Muzeum za rok 2008 i planów na rok 2009- dyskusja
Następnie głos zabrał wiceprzewodniczący Rady Muzeum- pan A. Welc, który uważa, że Muzeum Dwory Karwacjanów i Gładyszów przeznacza w swojej strukturze budżetu zbyt niskie środki na działalność statutową, koncentrując je głównie na działalności wystawienniczej, przy znacznym niedofinansowaniu działalności naukowej, wydawniczej, nie wspominając o zakupach muzealiów. Działalność wystawiennicza zarówno ta zrealizowana w roku 2008 jak i planowana na rok 2009, zdaniem dr Welca, jest zaprojektowana prawidłowo i spełnia oczekiwania zarówno wobec dotychczasowych standardów artystycznych Galerii Sztuki w Gorlicach, jak i zadania w zakresie upowszechniania kultury plastycznej w mieście i regionie.
Odpowiadając na wnioski i zarzuty Dyrektor Muzeum Z. Tohl stwierdził, że instytucja jest w trakcie „budowania”, a także rozpoznawania nowych wyzwań i nowych możliwości. Dotychczasowe doświadczenia Galerii Sztuki to zaledwie wycinek działalności całego Muzeum, którego priorytetem na najbliższe lata jest rekonstrukcja i budowa bazy. Oczywiście równolegle do tych zadań podejmowane będą inne działania mogące wzbogacić i poszerzyć dotychczasową ofertę Muzeum zwłaszcza o postulowane przez przedmówców wnioski.
Ad 4. Ocena zamierzeń inwestycyjno- remontowych Muzeum oraz wniosków do programów pomocowych Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego składanych przez Muzeum na rok 2009- dyskusja
Dyrektor Muzeum poddał ocenie Rady Muzeum oprócz informacji o zamierzeniach inwestycyjno-remontowych (jak wyżej) dotyczących OBL w Szymbarku, Oddziału Galeria Sztuki „Dwór Karwacjanów” oraz placówki Chałupa Maziarska w Łosiu, również przygotowywane wnioski do programów pomocowych Ministra Kultury i dziedzictwa narodowego, a w szczególności:
1. PROGRAM: Dziedzictwo Kulturowe – Priorytet 2 „Rozwój instytucji muzealnych”
NAZWA ZADANIA: Ekspozycja – Zagroda maziarska w Łosiu
RODZAJ ZADANIA: Zakup muzealiów, archiwaliów; zakup niezbędnego wyposażenia i sprzętu.
2. PROGRAM: Dziedzictwo kulturowe – Priorytet 5 „Ochrona dziedzictwa kultury ludowej”
NAZWA ZADANIA: Piękno i tradycja izby pogórzańskiej
RODZAJ ZADANIA: Konkurs służący kultywowaniu i popularyzacji tradycyjnych i unikalnych elementów tradycyjnej kultury ludowej
3. PROGRAM: Mecenat 2009
NAZWA ZADANIA: PROMOCJA SZTUKI WSPÓŁCZESNEJ - CYKL WYSTAW
4. PROGRAM: Dziedzictwo Kulturowe – Priorytet 1 „Ochrona zabytków”
NAZWA ZADANIA: Rewaloryzacja kamienno-ceglanych wątków szesnastowiecznej zabudowy Dworu Karwacjanów w Gorlicach
RODZAJ ZADANIA: Prace konserwatorskie, restauratorskie lub roboty budowlane przy zabytku wpisanym do rejestru zabytków wymagające wyłonienia wykonawcy na podstawie przepisów o zamówieniach publicznych.
5. PROGRAM: Dziedzictwo Kulturowe – Priorytet 2 „Rozwój instytucji muzealnych”
NAZWA ZADANIA: Wystawa i katalog „Bitwa Gorlicka”
RODZAJ ZADANIA: Organizacja czasowej wystawy muzealnej, o charakterze ogólnopolskim, w tym druk katalogu spełniającego wysokie normy jakościowe i merytoryczne oraz zakup niezbędnego wyposażenia i sprzętu do realizacji wystawy
6. Miasto Gorlice:
- Marek Bardecki-katalog do wystawy,
- Pomoc finansowa dla bieżącej działalności,
- Dofinansowanie oświetlenia „Dworu Karwacjanów”,
- Gorlickie środowisko plastyczne (plener lub wystawa),
- Michał Wachowski- katalog do wystawy.
7. Województwo Małopolskie- Program „Ochrona Zabytków Małopolski”:
- Montaż Chałupy ze Stróżnej w Ośrodku Budownictwa Ludowego w Szymbarku
- Remont poszycia dachowego (strzech) na stodole plebańskiej z Zagórzan, chałupie z Gródka, olejarni z Gródka, kurnej chałupie ze Siar
- Remont ogrodzenia skansenu w Szymbarku.
W trakcie dyskusji nad tym tematem głos zabrali pani Magdalena Kroh, pani Marta Bartuś, pan dr Andrzej Welc, pan Daniel Markowicz i pan Marek Dziedziak. Wnioski do programu złożyła p. Magdalena Kroh proponując pilne włączenie do programu działania kwestii budowy zaplecza magazynowego dla muzealiów OBL w Szymbarku, a także pilną organizację zakładowej pracowni konserwatorskiej, która mogłaby prowadzić bieżącą konserwację i remonty obiektu. Pani M. Kroh zwraca uwagę na konieczność intensyfikacji prac nad opracowaniem kartotek i ksiąg inwentarzowych muzealiów w OBL w Szymbarku. Pani M. Kroh wyraża ubolewanie z powodu nieuregulowanej sytuacji prawnej Cerkwi
w Bartnem i przedłużających się działań biurokratycznych w tej sprawie, co jej zadaniem pogorszy stan techniczny tego wspaniałego zabytku architektury łemkowskiej.
Pan dr A. Welc postuluje, aby utworzyć w Muzeum w roku przyszłym stanowisko pracownika merytorycznego zajmującego się naukowym opracowywaniem muzealiów,
jak i działalności Muzeum oraz przygotowywaniem w tym zakresie publikacji. Brak takiego pracownika znacznie zubaża i wypacza statutową działalność Muzeum ograniczając ją jedynie do administrowania obiektami i urządzania kolejnych ekspozycji.
Wszyscy uczestnicy dyskusji poparli dotychczasowe widoczne już działania dyrekcji muzeum w zakresie remontu strzech w OBL w Szymbarku. Jednocześnie wnioskując o kontynuację starań o dokończenie modernizacji i rozbudowy skansenu szymbarskiego określonej w projekcie z lat 60-tych. Przewidywał on prezentacje w skansenie 27 obiektów pogórzańskich obiektów architektury ludowej (obecnie zrealizowano 14 obiektów). Uczestnicy dyskusji zwrócili uwagę na konieczność włączenia do prac rewaloryzacyjnych zrujnowanej oficyny dworskiej w Szymbarku.
Uczestnicy dyskusji w pełni aprobują treść składanych do programów operacyjnych Ministra Kultury wniosków, a także dotychczasowe osiągnięcia Muzeum w zakresie zadań inwestycyjno-remontowych.
Ad.5. Podjęcie uchwały Rady Muzeum w sprawie programu działania Muzeum Dwory Karwacjanów i Gładyszów na rok 2009
Po wyczerpującej dyskusji obejmującej wszystkie przedstawione wyżej argumenty, wnioski i zamierzenia Rada Muzeum podjęła uchwałę w sprawie akceptacji sprawozdania z działalności Muzeum za trzy kwartały 2008 roku oraz przyjęcia planu działalności wystawienniczej na rok 2009. Uchwalę podjęto jednogłośnie.
Ad.6 Ustalenie daty następnego spotkania Rady programowej
Ustalono następny termin posiedzenia rady programowej muzeum na III kwartał 2009 roku.
Na tym protokół zakończono i podpisano.
Sporządziła Przewodnicząca Zebrania Przewodniczący
mgr Magdalena Deś mgr Maria Kuźniarska-Pęczek Rady Muzeum Dwory
Muzeum Dwory Karwacjanów Karwacjanów i Gładyszów
i Gładyszów prof. dr Tomasz Gryglewicz
Załączniki:
- Zał. nr 2 Spis imprez i inicjatyw (plik .doc)
- Zał. nr 3 Plan działalności, propozycje wystawiennicze (plik .doc)
Muzeum - Dwory Karwacjanów i Gładyszów w Gorlicach
Muzeum realizuje swoje cele statutowe w szczególności poprzez:
- Gromadzenie zabytków i materiałów dokumentacyjnych w zakresie problematyki objętej działalnością Muzeum
- Przechowywanie zabytków w warunkach zapewniających im pełne bezpieczeństwo i magazynowanie w sposób dostępny dla badań naukowych
- Ewidencjonowanie, katalogowanie i naukowe opracowanie zgromadzonych zbiorów
- Zabezpieczenie i konserwowanie zbiorów
- Systematyczne uzupełnianie zbiorów
- Organizowanie i prowadzenie badań naukowych oraz kwerend
- Udostępnianie zbiorów do celów naukowych i edukacyjnych
- Zapewnienie właściwych warunków zwiedzania oraz korzystania ze zbiorów i zgromadzonych informacji
- Organizowanie wystaw stałych i czasowych
- Organizowanie akcji edukacyjnych, popularyzatorskich i promocyjnych w zakresie problematyki objętej działalnością Muzeum
- Prowadzenie specjalistycznej biblioteki oraz archiwum
- Publikowanie katalogów, przewodników wystaw, wyników badań oraz wydawnictw popularno-naukowych z zakresu prowadzonej działalności
- popieranie i prowadzenie działalności artystycznej i upowszechniającej kulturę i naukę
- współpracę z muzeami i innymi instytucjami kultury, organami ochrony zabytków, ośrodkami badawczymi i organizacjami pozarządowymi o podobnych celach działania oraz mediami
1) historii – zbiory obejmujące zabytki kultury materialnej i duchowej Pogórzan i Łemków, a także Judaica. Wszelką dokumentację (druki, fotografie, mapy, opracowania techniczne, urządzenia i maszyny) ilustrujące powstanie i rozwój galicyjskiego przemysłu naftowego na Ziemi Gorlickiej. Zabytki materialnej i duchowej egzystencji ziemian polskich w dworach na Ziemi Gorlickiej. Obiekty, broń, mundury, ilustracje, materiały archiwalne, dokumenty, fotografie, rejestry poległych, wykaz cmentarzy wojennych, elementy wystroju cmentarzy wojennych z czasów I wojny światowej związanych z tzw. „Bitwą Gorlicką” 2.05.1915 r.;
2) sztuki – dzieła sztuk plastycznych, rzemiosła artystycznego, sztuki współczesnej (malarstwo, medalierstwo, grafika warsztatowa, tkanina artystyczna, rzeźba kameralna, plakat artystyczny), sztuki ludowej, sztuki dworskiej, sztuki artystów nieprofesjonalnych;
3) etnografii - zbiory obejmujące elementy kultury materialnej, duchowej i społecznej narodów i grup etnograficznych zamieszkałych w przeszłości i obecnie na terenie Pogórzan i Beskidu Niskiego, a w szczególności z terenów dawnego Powiatu Gorlickiego;
4) architektury i budownictwa ludowego – zbiory obejmujące obiekty architektury murowanej i drewnianej oraz budownictwa ludowego Łemków i Pogórzan prezentowane w Ośrodku Budownictwa Ludowego w Szymbarku i Bartnem;
5) zbiory biblioteczne - obejmujące księgozbiór gromadzony w zakresie bibliografii dziedzinowej.