Wielka to satysfakcja móc pisać z entuzjazmem o twórczości byłej studentki, tak jak właśnie ma to miejsce. Wydaje mi się, że to tak niedawno, wrażliwa i nieśmiała Alina Zachariasz przybyła na studia na spotkanie ze sztuką. Jej obecne dojrzałe prace dowodzą jednak, że był to czas dostatecznie długi i niebywale owocny. Prezentowane grafiki i rysunki pozwalają śle­dzic Jej równomierny i konsekwentny rozwój i uparte dążenie do tego, co jak wydaje mi się jest celem Jej sztuki - prawda przeżycia wyrażana oszczędnymi środkami wyrazu i osiągana skupioną, skoncen­trowaną formą. Prace z lat wcześniejszych to delikatne wizje estetyzujące, w których Artystka nie próbuje jeszcze wyrażać skrywanych myśli, przeżyć, czy przemyśleń. Późne lata dziewięćdziesiąte przyniosiy, wraz z wirtuozerią warsztatową odwagę mówienia mocnym głosem o sprawach ważnych z równoczesnym wy­korzystaniem możliwości warsztatowych na tyle tylko, by unieść mogły i przekazać treści. W latach 1994­ 1998 powstały linoryty cięte po mistrzowsku, a więc Klatka, Człowiek z cieniem, Rana - która jest ucieleśnieniem cierpienia, czy Dialogi, w których nie wirtuozeria jest celem, ale treści nośne, najważniejsze, bo ludzkie. Można by długo cytować, ale wolę zachęcić odbiorcę, by zechciał po swojemu odczytać subiektywną interpretację świata Artystki, przekładając na własne uczucia, na własne rozu­mienie rzeczywistości.

Prace Aliny Zachariasz cechuje tak rzadko, szczególnie obecnie, spotykane skupienie, o­szczędność środków i synteza - nie oschia geometryczna ale wrażliwie odrzucająca wszystko to, co nie służy pełnemu wyrazowi zawartemu w deli­katności i niuansach cięcia. Alina Zachariasz szuka własnego znaku dla myśli i znajduje własny ślad dla ich wyrażania. Jej prace są piękne prawdą autentycznego przeżycia, a nie czystą estetyką formowania. Podziwiam Ją, że potrafifa zupełnie samodzielnie osiągnąć dojrzaiość artystyczną i życzę należnych sukcesów i niesiabnącej chęci do pracy w chwilach wyrwanych z opieki nad trójką dziatek.

Prof. Danuta Kołwzan Nowicka Warszawa, 2000 r.
Wystawy indywidualne:
1980 - Lublin, klub Arcus, Miejski Ośrodek Kultury-Gorlice
1981 - Akademickie CEntrum Kultury, Lublin, Galeria KONT Lublin, Wystawa Grupy ANEX
1983 - BWA Nowy Sącz, BWA Gorlice, Filharmonia Lubelska foyer
1984 - BWA Łomża, Miejski Ośrodek Kultury Zambrów
1994 - Muzeum Okręgowe Zamość
1996 - BWA Nowy Sącz
1997 - Muzeum Regionalne w Bieczu
1999 - Jasielski Dom Kultury
2000 - Muzeum Regionalne w Bieczu, "Dom Kromera"
Wystawy zbiorowe:
1984 - II Wystawa Sztuki Religijnej, Białystok
1985 - II Ogólnopolska Wystawa Sztuki Religijnej, Białystok
1986-94 - wystawy środowiskie artystów nowosądeckich
1987 - Natura Matką Ludzi, Suwałki, VI Ogólnopolski Konkurs Graficzny im. J. Gielniaka, Jelenia Góra
1989-90 - Kerst in Oost Eurpoa, Holandia
1991 - Poolse Kunst Oistervijk, Holandia
1995 - VI Quadriennale Drzeworytu i Linorytu Polskiego, Olsztn, Bydgoszcz, Łódź
1996 - IX Ogólnopolski Konkurs Graficzny im. J. Gielniaka, Jelenia Góra
1997 - III Triennale Plastyki Sacrum, Częstochowa
1998 - Galeria "Pryzmat", Kraków
2000 - III MIędzynarodowe Biennale, Racibórz
Wyróżnienia i nagrody:
2001 - Nagroda Barbackiego Salon ZPAP Nowy Sącz.

Informacje

Godziny otwarcia

poniedziałek – piątek  8 – 17
sobota 11 – 17
niedziela - nieczynne

bilety wstępu: normalny: 2,00 zł;
ulgowy: 1,00 zł

Wystawy stałe

Proponujemy zwiedzanie XVI-wiecznych reliktów architektonicznych Dworu Karwacjanów, siedziby rodu Dersława Karwacjana, założyciela i właściciela Gorlic - zobacz więcej

Dane kontaktowe

38-300 Gorlice
ul. Wróblewskiego 10 A
fax 18 353-56-01
tel. 18 353-56-18

email: galeria@gorlice.art.pl

Mapa dojazdu

Do góry